Avsnitt 2: Myten om att man hinner och klarar av allt

Välkommen till Zential.
Här utforskar vi hur du kan prioritera det som är viktigt för att få rätt saker att hända!

Grundinsikter för att komma framåt

I dagens avsnitt börjar vi utforska varför det “blir som det blir, och inte som jag vill”. Man tänker sig att man ska ta tag i saker eller hur man ska lösa något, men varför blir det inte av? Vi tittar på vad som är skillnaden mellan de tillfällen när vi lyckas och när vi inte lyckas så bra. Vi slår hål på några myter om tid och vilka förhållningssätt vi kanske istället ska anamma kring det vi vill prioritera.

Myten om att man hinner och klarar av allt

I det första avsnittet gick vi in på hur viktig och begränsad vår tid är. Så det spelar roll vad vi fyller den med och vad vi stoppar in i våra tidsblock. Det kan vara jobbigt att säga Nej till saker, med många förväntningar utifrån, men det kostar faktiskt att att säga Ja. Den första insikten vi behöver är att förstå att när vi säger Ja till något säger du Nej till något annat. Fyller du ditt glas med smågrus från andra har du tillslut inte plats för de stora stenar du faktisk brydde dig om.

Lär dig säga Nej på ett snyggt sätt och fundera på vad det egentligen är du säger Ja till, du är den enda som kan stoppa inflödet utifrån för att kunna prioritera det som är viktigt för dig. Om inte du prioriterar åt dig själv kommer någon annan göra det åt dig.

Är det bråttom och viktigt?

En bra metod när man möter situationer eller saker som behöver göras är att ställa sig frågan, är det här viktigt? Är det bråttom? Är det både viktigt och bråttom bör man såklart ta tag i det. Men är det bara bråttom men inte så viktigt kanske det inte är du som ska göra uppgiften. Med Eisenhowers matrix får du ett visuellt verktyg för att ta beslut om och prioritera uppgifter utifrån hur bråttom och viktiga de är.

Bildkälla: Clic HQ

Myten om multi-tasking

Om du jobbar med en uppgift på jobbet som kräver fokus och så Pling! kom det ett mail, och du tänker att du bara ska kolla vad det var lite snabbt - Då tappar du 28% av din effektivitet. Det finns ingen som är bra på att multitaska, egentligen, man är bara olika bra på att hoppa mellan olika saker. Vad skulle hända om du slutade försöka multitaska? Det här är ett bra exempel på varför vi inte ska reagera på allting som plingar, ploppar och kräver din uppmärksamhet. Allt är inte viktigt att ta tag i eller läsa just nu. Om det varit något som var bråttom skulle de kanske inte maila dig utan istället ringa direkt.

Vetskapen om att det är såhär - det leder till att vi kan hantera det på ett smartare sätt!

Föregående
Föregående

I konflikt med våra behov: Varför det blir som det blir, och inte som jag vill

Nästa
Nästa

Avsnitt 1: Välkommen till Zentialpodden